Hamnen

Efterlysning från hamnkapten

När jag för ca 10 år sedan blev tillfrågad av Peter Ståhl om jag kunde ställa upp som hamnkapten var jag en aning tveksam. En landkrabba som hamnkapten? Nyss köpt min första båt som inte drevs med paddel och som längst kört ned till Brandalsund. Kunde styrbord och babord men så mycket mer var det inte. Hur som helst, det var och är ett spännande och intressant uppdrag jag hoppade på så jag ångrar mig inte. Jag trivs fortfarande och inte minst beror det på alla trevliga och positiva medlemmar och den goda stämningen när vi jobbar tillsammans.

Givetvis innebär uppdraget en hel del arbete, både fysiskt i Torpa och som nu bakom tangentbordet. Det här jobbet skulle underlättas tidsmässigt om vi var två som delade på jobbet. Jag ser ju dessutom framför mig att jag inte kommer att hålla på med detta resten av livet och då känns det bra om det finns någon som bara kan ta över utan att behöva starta från noll.

SBS är en stor båtklubb så givetvis finns det många kompetenta medlemmar som platsar in i den här rollen. Nu gäller det bara att du som läser inser att det är dig det gäller. Här kommer en beskrivning i grova drag om vem du är; du är praktisk och känner dig i någon mån bekväm med verktyg och maskiner vi har i SBS (inte Sublift). Det är inte krav på att kunna allt, t.ex. svetsa, men det underlättar. Att ha blick för och se vad som behöver göras i hamnen så bryggor och utrustning håller längre och så att det inte händer olyckor är nog så viktigt.

Dessutom får du inte vara rädd för att jobba med dator. Vad det innebär i t.ex. BAS får man lära sig. Det är enkelt.  Det blir trots allt en del arbete bakom skärmen, bl.a. en del planering för att få till bryggplats åt alla. Sist, men inte minst, det underlättar att vara en ”ung” pensionär som nu kan börja en ny karriär. Att utföra uppdraget endast under helger och kvällar skapar säkert en del stress och konflikter både hemma och i huvudet. Som pensionär kan du i större utsträckning disponera dagen efter att morgontidningen blivit läst i lugn och ro.

Vill du veta mer är det bara att ringa eller skicka ett mail.

Bryggbesiktning.

Just nu håller våra bryggvärdar på att besiktiga bryggorna inför sommaren. Vill ni veta vilka de är hittar ni dem här i vänsterspalten.

De tittar på saker som kan behöva åtgärdas, t.ex. bomflottörer som håller på att sjunka eller bryggvirke som behöver spikas fast. Det kan även hända att de råkar se någon plattform på Y-bommarna som ser ut att vara farlig att beträda.

Gör de en sådan iakttagelse lägger de upp plattformen på bryggan som en serviceåtgärd till platsinnehavaren. Det är absolut ingen garanti för att de noterat alla som ev. har brister! Det är du som disponerar byggplatsen som ansvarar för att plattformen är hel och säker att kliva på. Detta gäller även om den redan låg där när du övertog platsen. Vi har haft olyckor när plattformar gett vika. Det kan vara förenat med svåra personskador. Kontrollera era plattformar och annan utrustning ni har på bryggan och åtgärda brister omgående.

Uffe Oscarsson

hamnsektionen

Hamnen

HAMNSEKTIONEN


2017-07-25

BRYGGVÄRDAR

För allas trevnad och säkerhet har varje brygga en värd, en person som ska ha lite kontroll på bryggans skick och vad som händer på och med bryggan. De presenteras nedan.

Har du som medlem något du undrar över eller är osäker på eller att du sett något som behöver åtgärdas, kontakta gärna bryggvärden, om du nu inte klarar av att fixa det själv.

Bryggvärden har även mandat att påtala felaktigheter eller annat som eventuellt någon medlem behöver korrigera.


2017-06-19
Ibland händer det olyckor inom vårt område, nästan oundvikligt med tanke på hur många vi är och vad vi håller på med.

En medlem tittade om en kran läckte och missade en peke som stack ut över bryggan. Det gjorde ont och det rann en del blod.

LÄS BRYGGREGLERNA, och följ dem!

Finns några utvalda på anslagstavlan vid landfästet. Mer finns på hemsidan.

En mast föll vid påmastning. Som tur var, endast materiella skador. Det var ingen nybörjare utan även “solen har fläckar”.Ta det lugnt – förbered jobbet noga – stressa inte varandra – erbjud gärna din hjälp. Det kan vara du som behöver hjälp nästa gång.

Och nu senast – en trätrall på en Y-bom gav vika och en av våra medlemmar åkte i, genom hålet. Det resulterade i personskador, bl.a. ett blått öga samt trasiga glasögon Det kunde slutat värre.

Du som har täckt hålen på Y-bommarna med en trekant av trallvirke, ansvaret är ditt. Kontrollera virkets kondition och att trallen inte kan glida i sidled så att den tappar fäste Det kan den göra om reglarna under sitter för långt in.

De ska sitta så de stöder mot Y-bommen. Ännu bättre blir det om reglarna är av grövre dimension än trallen och att de sitter med genomgående vagnsbult på några ställen Träskruven tappar nämligen sitt grepp efter några år i det klimat som råder runt bryggan.

Ser du något som behöver rättas till;

1. gör det själv, om du kan

2. tala med någon funktionär

hamnsektionen

2017-04-17
Att tänka på i hamnen

På hemsidan hittar du regler om vad som gäller i hamnen och på bryggorna samt för SBS i övrigt.

Reglerna finns för allas trevnad och säkerhet. Var vänlig och respektera dem!

Besök hemsidan regelbundet, helst varje vecka.

Följande ansvarar hamnsektionens för:

Bryggor med tillhörande utrustning, d.v.s. Y-bommar, belysning och eluttag, dricksvattenförsörjning samt räddningsutrustning.
Suganläggning för toatömning
Utmärkning av farleden in till Torpaviken, tillsammans med Pershagens båtklubb.
Fördelning av bryggplatser.
Vi som ansvarar för hamnen är:

Bengt Avén – kan det mesta
Lennart Karlsson, elektriker

Bryggansvarig: finns en utsedd för varje brygga.

Skötsel
Väder och vind samt vi själva sliter på vår anläggning och ibland går saker och ting sönder. Det är viktigt att fel åtgärdas snarast möjligt innan det förvärras eller att någon gör sig illa.

Ser du något som är fel/trasigt, är det lätt åtgärdat och du bedömer att du klarar det själv, gör gärna det. Skicka sedan ett mail till hamnkapten om vad som hänt.
Har du inte den möjligheten kontaktar du hamnkapten via mejl eller telefon. Är det akut, ring eller skicka ett sms.

Förtöjningsmaterial bör tas bort under vintersäsongen. SBS ansvara inte för material som skadas eller förkommer. T.ex. kan detta hända när vi utför arbeten på bryggorna. Vi demonterar ibland utrustning som förhindrar arbetet men vi återställer inte alltid. Det är upp till var och en platsinnehavare att själv utföra. Plockar vi bort flera bommar garanterar vi inte att de sätts tillbaka på samma plats. Ersättning för eventuellt kvarsittande förkommit eller skadat material utgår i normalfallet inte.

Var även medveten om att du endast disponerar en plats och du kan bli flyttad till en annan plats om det av något skäl bedöms angeläget.

Vid bryggarbeten tar vi ofta hjälp av medlemmar som på så sätt fullgör arbetsplikt.

Byta storlek på båt

Funderar du på att byta till en större båt?

Steg 1. Läs på hemsidan om vilka regler som gäller så du slipper en obehaglig överraskning. Avsteg beslutas av styrelsen.

Steg 2. Undersök med hamnkapten om det finns eller går att ordna en lämplig plats. Breda platser kan det vara kö till.

Steg 3. Logga in på SBS hemsida – Kansliet – Meddelande till kansliet. Fyll i de uppgifter som är aktuella och tryck på Skicka.

Var nog med att få med allt och använd gärna kommentarrutan.
Glöm inte båtens uppgifter. Djupgående mäts från vattenlinjen.
Ange alltid medlemsnummer när du skriver.

Mått på bryggplats

Bra att veta, de mått som anges beträffande bredd på bryggplats mäts från mitten på respektive bom vilket innebär att utrymmet mellan bommarna kan vara mellan 10 – 20 cm smalare beroende på typ av bom.

Märkning av båt
Alla båtar som ska vara märkta med medlemsnummer på den ände av båten som ligger mot bryggan. Märkningen ska sitt på styrbords sida. Kansliet tillhandahåller märklappar. Omärkta båtar kan låsas fast tills ägaren hör av sig.

Förtöjning och ev. låsning av båten i bryggan
Många som låser fast sin båt gör det av bekvämlighetsskäl runt någon del av bommen längst in vid bryggan. Det går då att lossa kättingen ganska enkelt genom att lossa bommen från sitt fäste. När du låser fast din båt i bryggan lägg då kättingen runt bommen längst ut på Y-et så kättingen inte går att dra åt något håll på bommen.

Det ska finnas avlastare på förtöjningslinorna för att bryggor och bommar ska hålla längre. Små båtar kanske inte är något problem men var går gränsen?

Hör gärna av dig

Har du förslag eller synpunkter får du gärna höra av dig. Jag kollar mina mejl minst en gång varje dag.

Hamnkapten (se Kontakt – Sektionsledare – Hamnen)